Sunday, May 12, 2013

REFORMASI PENDIDIKAN DI MALAYSIA: MERENTAS JALAN BARU


tajuk: Reformasi Pendidikan Di Malaysia: Merentas Jalan Baru

penulis: Sri Murniati dan Al-Mustaqeem M Radhi

penerbit: Institut Kajian Dasar
dengan kerjasama: Konrad Adenauer Stiftung

harga: RM22

muka surat: 130 halaman

blurb:

Bagaimanakah keadaan sebenar pendidikan di Malaysia? Benarkah mutu pendidikan negara berada di tahap yang buruk? Apakah langkah-langkah yang telah diambil untuk memperbaiki keadaan? Apakah ada jalan lain selain yang pernah kita lalui?

Kebanyakan orang sedar bahawa pendidikan di Malaysia tidak berada di tahap yang menjanjikan, namun jarang ada sesiapa yang dapat menjelaskan keadaan sebenar secara sepadu. Perbincangan seputar sistem pendidikan yang kononnya terlalu berorientasi peperiksaan dan keputusan terbaru kerajaan memansuhkan PMR dan merombak UPSR membuktikan memang ada yang tak kena pada system pendidikan di Malaysia.

Jawapan kepada pertanyaan-pertanyaan di atas dan banyak lagi pertanyaan berkaitan berselerak di forum dan tulisan di media. Buku ini memanfaatkan tulisan-tulisan di media arus perdana dan alternative serta karya-karya akademik mengenai pendidikan bagi memberi gambaran umum dan bersepadu serta menilai keadaan pendidikan di Malaysia. Selain itu, ia juga membuka ruang untuk pembaca melihat jalan mana yang belum ditempuh Malaysia untuk meningkatkan mutu pendidikan dan barangkali layak dipertimbangkan untuk masa mendatang.

No comments:

Post a Comment