Friday, December 19, 2014

TURUNNYA SEBUAH BENDERA (TIADA DALAM STOK)


KULIT KERAS

tajuk: Turunnya Sebuah Bendera (kulit Keras)

penulis: Usman Awang (Sasterawan Negara)

penerbit: UA Enterprises

harga: RM20

muka surat: 148 halaman

blurb:

angin tanahair yang baik budi memberikan nafas kepada segala mereka yang berada di buminya selama ini meniup-niup bendera itu. maka getaran bendera itu semakin meluapkan semangat pemuda-pemuda yang ada di situ. teriakan berulang lagi: "turunkan bendera penjajah! turunkan bendera penjajah! turunkan! turunkan!! turunkan!!!"

penerangan:

18 buah cerpen menarik yang memberi gambaran tentang situasi kehidupan rakyat sebelum, sewaktu dan sesudah Merdeka. ‘Turunnya Sebuah Bendera’ diangkat sebagai tajuk antologi cerpen ini kerana ia merupakan puncak semangat Merdeka yang mewakili cerpen-cerpen yang lain yang dimuatkan dalam buku ini.

Penghormatan buku ini adalah kepada tema sambutan 50 tahun kemerdekaan negara kita. Visi buku ini adalah untuk memberi gambaran jelas kepada anak-anak generasi selepas Merdeka untuk mengenal kepahitan hidup ibu, ayah, nenek, moyang mereka pada zaman sebelum Merdeka.

Ceritera dari kompilasi cerpen-cerpen ini, separuhnya belum pernah dibukukan lagi. Perasaan apresiasi atas pengorbanan yang selalu diambil mudah dan tidak dipedulikan oleh anak-anak generasi kini dapat dihayati, disedari dan dihormati. Minda mereka akan lebih terbuka dan negara mendapat generasi baru yang lebih berwibawa.

kandungan:


Suara Kemanusiaan Zaman Muda

Suara Rasa...
1) Kalau Ajallah Sampai...!!
2) Setelah Tahun 1948 (secebis dari pengalaman hidup)

3) Kenangan Jauh 

4) Mulanya Dia menjadi Mata-mata 
5) Sebuah Coretan
6) Menyambut lawatan Ketua Tertinggi Barisan Pemuda 
7) Kami Yang Terlibat 
8) Untuk Malaya Merdeka 
9) Tugas (Tajuk asal: Ini Saya Punya Kerja) 
10) Cinta Di Negara Hang Tuah 
11) Dari Johor Bahru ke Kota Tinggi 
12) Setelah 1948 
13) Kenalan Baru 
14) Surat Dari Seorang Mata-Mata
15) Koperal Tua 
16) Menentang 
17) Undang-undang Darurat 
18) Turunnya Sebuah Bendera
Glosari

Sunday, November 30, 2014

JONGKANG JONGKET


BLOOK

tajuk: Jongkang Jongket

penulis: Mat Jan

penerbit: Mat Jan

harga: RM20

muka surat: 200 halaman

blurb:

  • siapakah manusia pertama membela kucing?
  • negara manakah yang mengharamkan susu?
  • kenapa tabung uji dibuat daripada kaca?
  • ada berapa huruf Y dalam novel SHIT?


jawapan pada soalan-soalan di atas, dan banyak lagi, tidak ada di dalam buku ini.

JONGKANG JONGKET adalah himpunan catatan weblog, dengan tajuk yang sama, hasil tulisan mat jan. Buku ini merakamkan kisah suka-duka mat jan dalam mengharungi hidup sebagai seorang orang.

buku ini harus dimiliki oleh semua orang, tidak kira lelaki dan perempuan, miskin dan kaya, tua dan muda, tinggi dan rendah, kecil dan besar, tebal dan nipis, panjang dan pendek, labu dan labi, romeo dan juliet, laila dan majnun, uda dan dara, benson dan hedges, johnson dan johnson, serta mereka yang tertewas.

boleh dibaca ketika lapang, atau dimakan ketika lapar, bersama-sama teman serumah dan jiran sebelah.

Monday, November 17, 2014

SHOWCASE KUMPULAN KARTUNIS INDEPENDEN (KKI) (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Showcase Kumpulan Kartunis Independen

penulis: Zunar, A.Z, Megat, AMN, Joca, Haili, Art Saad, Baba, Tuyuk, Pauh, Madsein, Ahyat, Bai (Kumpulan Kartunis Independen)

penerbit: Kumpulan Kartunis Independen (KKI)

harga: RM10

muka surat: 48 halaman

penerangan:

Showcase Buku & Profile terbitan Kumpulan Kartunis Independen.

KKI adalah gabungan kartunis independen yang faham masalah marhaen. Gabungan 13 kartunis otai dan baru menghasilakan satu Buku & Profile.

ayuh! keberanian sudah mula berada di depan mata. sambut salam kami!


TRISULA KATA DARI DAERAH M (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Trisula Kata Dari Daerah M

penulis: Arafat Hambali, M Farez, Najmuddin Yusoff

penerbit: Penerbit Kaukab

harga: RM20

muka surat: 110 halaman

penerangan:

prakata oleh faisal tehrani.

'99 buah puisi yang dikemukakan oleh tiga orang penyair ini menjamin suara sastera dan seni tanahair tidak tandus. Mereka tidak peduli jika tidak dikenal sebagai ‘arus perdana’, peduli apa jika tidak dipandang bukan kerana tiada ambisi; kerana tugas mereka sememangnya bukan meletakkan diri di situ.' - Faisal Tehrani

NUZENTARA


tajuk: Nuzentara

penulis: M Farez

penerbit: Penerbit Kaukab

harga: RM20

muka surat: 92 halaman

penerangan:

45 Lorekan Sajak M Farez

Prakata oleh Dr Faizal Musa (Faisal Tehrani)


"Farez, waima menongkah arus teruskan kayuhan menuju hulu bijaksana kerana di nuZENtara sudah kelihatan baharinya pekerti dan isi hati." 
-Pharo Abdul Hakim

"Puisi itu sesuatu yang mengalir. Fikiran pembaca akan mengalir bersama ungkapan Mohamad Farez melalui sejumlah puisi yang bernafaskan Islam sebagai ad-din."
-Darma Mohammad


'Nada melankolik beliau (M Farez) tidak keterlaluan bahkan menimbulkan kesan matang dan efek yang berbekas dalam hati pembaca, paling kurang, saya merasakannya.' - Faisal Tehrani

Sunday, November 16, 2014

ADA DI DADA


tajuk: Ada di Dada

penulis: M Farez

penerbit: Penerbit Kaukab

harga: RM20

muka surat: 94 halaman

penerangan:

Himpunan anekdot & cerpen Mohamad Farez Abdul Karim (Anak Bumi)

Ada Di Dada merupakan sebuah himpunan anekdot & cerpen Mohamad Farez bin Abdul Karim (Anak Bumi). Ia mengandungi cerita pendek berkaitan persoalan politik, falsafah, agama, sosial dan digarap dalam bentuk fiksyen. Ada juga humor dan unsur satira di dalamnya. Tiga karya anekdot bersiri yang diolah mudah dalam bentuk tersendiri. Empat cerpen lain yakni Cermin, Perbualan Hati-hati Yang Sedang Rindu, Cerita Paling Sedih dan Surat Untuk Kiri pula ditulis dalam jalur tidak konvensional, menyentuh persoalan falsafah dan kejiwaan. ia merupakan naskhah falsafah yang ringan untuk dicerna.

CATATAN SS (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Catatan SS

penulis: Sani Sudin (Kopratasa)

catan/lukisan: Fathullah Luqman Yusuff

penerbit: Penerbit Kaukab

harga: RM25

muka surat: 89 halaman

penerangan:

Himpunan 44 catatan Sani Sudin (Kopratasa) dan 44 catan abstrak ekspresionis Fathullah Luqman Yusuff (Infectious Maggots).

Apakah persamaan antara Sani Sudin dan Fathullah Luqman Yusuff? Walaupun mereka berdua tidak mempunyai pendidikan 'formal' dalam bidang kesenian masing-masing (pada masa awal mereka digelar sebagai outsider), mereka tetap berjuang dan yakin dengan bakat sendiri dan tidak pernah lelah berhenti. Mereka sentiasa berkarya dan tetap berkarya. Mereka bukan selebriti yang popular mengikut musim, tetapi artis yang sebenar-benar artis. Hidup mereka untuk meluahkan karya seni. Umpamakan kerja seni mereka sebagai 'pokok yang semakin rendang, akar bahkan lebih kuat lagi'.

BAHLOOL (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Bahlool: Kumpulan Cerita-cerita Rakyat Timur Tengah Dahulukala

olahan semula: Rouhi

penerbit: Penerbit Kaukab

harga: RM12

muka surat: 84 halaman

blurb:

"sesungguhnya raja ini patut memperoleh
penghormatan dari segala penguasa kerajaan.

ini seorang raja yang daif namun hambanya adalah
raja yang agung dan perkasa, bak raja jamsyid dan
khaqan.

hari ini dia telah mentalak dunia, bahkan esok dia
tidak peduli akan syurga.

usahlah memandang hina para pengemis ini yang
tidak bersepatu!

mereka lebih bernilai di sisi kebijaksanaan daripada
mata yang menangis kerana takut pada allah.

seandainya adam menjual syurga dengan dua butir
gandum, maka ketahuilah orang-orang ini tidak akan
membelinya meskipun dengan satu butir gandum."

Wednesday, October 22, 2014

ANTITHESIS (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Antithesis

penulis: Benz Ali

penerbit: Dubook Press

harga: RM23

muka surat: 253 halaman

blurb:

orang tu, mengkritik isu, mengkritik masalah, lawanlah isu itu, lawanlah apa yang dilontarkan itu. pandangan lawan pandangan. tulisan lawan tulisan. itu sahaja, tak perlu nak ugut pukul ke apa.

jika anda mudah tersinggung, jangan beli buku ini. -penerbit

O.K.U. BANGKIT


tajuk: O.K.U. Bangkit

penulis/penyusun: Mohd Rosli Ibrahim

penerbit: Anak Kunci Production

harga: RM25

muka surat: 174 halaman

blurb:

penulis dilahirkan di kampung kubang bemban, pasir mas, kelantan pada 20 april 1973. mendapat pendidikan awal di sekolah sultan ibrahim 1 (1980). setelah didapati tidak mampu mengikuti sistem pendidikan sedia ada, seorang guru besar sekolah tersebut telah menasihatkan supaya menghantar ke sekolah pendidikan khas di johor baru. kemudian penulis mengikuti pendidikan khas di johor baru (1981-1986). pendidikan menengah pula di dalam sistem inklusif education di st john bukit nanas (1987-1991).

semenjak tahun 2000, penulis amat giat menyertai forum-forum diskusi ilmiah di sekitar kuala lumpur. minatnya yang mendalam dalam dunia buku mendorongnya membuat blog iaitu the reading group malaysia bagi mengarkib budaya persuratan di malaysia. beliau juga admin kepada group facebook bacaan liar yang menyediakan pelbagai buku online untuk khalayak peminatnya. penulis pernah menyumbang artikel dalam majalah posto yang diterbitkan secara tidak berkala berkaitan isu-isu oku.

Monday, August 4, 2014

RUPA PURA-PURA (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Rupa Pura-pura

penulis: Para Jamaludin

penerbit: Poket Press

harga: RM20

muka surat: 89 halaman

penerangan:

Buku sulung nukilan penulis, Para Jamaludin yang pernah muncul dengan zine '3 Kuntum' & 'Debunga' sebelum ini. Padat dengan emosi dan rasa hati seorang perempuan muda, buku ini seharusnya berada dalam koleksi anda.

THE PRISONER OF SORROW (TIADA DALAM STOK)


tajuk: The Prisoner of Sorrow

penulis: Arisha Rozaidee

penerbit: Poket Press

harga: RM20

muka surat: 145 halaman

penerangan:

A collection of poems & ramblings by Poket Press' youngest author, Arisha Rozaidee. Bold & brave. A definite must-have title.

Friday, July 25, 2014

TERTULIS DI BINTANG-BINTANG (THE FAULT IN OUR STARS) (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Tertulis di Bintang-Bintang

terjemahan The Fault in Our Stars

penulis: John Green

penterjemah: Birsilah Bakar

penerbit: Fixi Verso

harga: RM24.90

muka surat: 326 halaman

penerangan:

Terjemahan novel bestseller antarabangsa THE FAULT IN OUR STARS.
Bab terakhir hidup Hazel Grace Lancaster sudah siap tertulis ketika dia didiagnos dengan kanser. Walaupun tumornya mengecil dengan keajaiban perubatan yang dinamakan Phalanxifor, dia hidup dengan penantian yang tak kunjung tiba sehinggalah suatu hari di Kumpulan Sokongan, kejutan paling besar dalam hidupnya muncul dalam bentuk seorang budak lelaki hot bernama Augustus Waters.
Ini cerita tentang kesan-kesan sampingan kepada evolusi manusia yang berani memilih untuk jatuh cinta.
Tapi tak semua yang tertulis di bintang-bintang itu sempurna.

JOYLAND (BAHASA MALAYSIA)


tajuk: Joyland (Bahasa Malaysia)

penulis: Stephen King

penterjemah: Murni Mansor

penerbit: Fixi Verso

harga: RM24.90

muka surat: 388 halaman

penerangan:

Terjemahan Bahasa Malaysia pertama untuk penulis bestseller antarabangsa Stephen King.
Demi mengubati hati yang telah dilukai seorang gadis, Devin Jones, seorang pelajar kolej, membuat keputusan untuk bekerja di Joyland sewaktu cuti musim panas. Namun dugaan yang dihadapinya di sana ternyata lebih dahsyat. Di Joyland, persoalan demi persoalan di luar jangkauan minda menanti Devin: sebuah legasi pembunuhan yang kejam, untung nasib seorang kanak-kanak yang berada di ambang maut, dan sebuah pengajaran tentang realiti hitam kehidupan — serta alam selepas kematian — yang mengubah dunianya buat selama-lamanya.

Saturday, July 5, 2014

PILO TOQ (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Pilo Toq

penulis: Op Zaharin, Azzam Supardi dan Bahruddin Bekri

penerbit: Sindiket Sol-Jah

harga: RM15

muka surat: 96 halaman

penerangan:

Dalam buku PILO TOQ, Azzam Supardi, Bahruddin Bekri, dan Op Zaharin menulis cerita suami-isteri yang sweet-sweet dan mencuit hati.

bonus:

MADAME BOKARY (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Madame Bokary

penulis: Pelangi bin Awan dan Fikri Kacak

penerbit: Sindiket Sol-Jah

harga: RM15

muka surat: 80 halaman

penerangan:


"Alaaa, tangan Ma bau kari lah!" Itu mungkin kata emak bila kita nak cium tangannya sebelum pulang ke asrama. Iyalah, kari siapa paling sedap selain daripada kari emak kita, kan. Well tangan emak kita ni ada magis - kalau dia hidangkan nasi lauk kicap dengan telur goreng pun sedap.


Jarang kita dapat menulis sesuatu yang sweet tentang emak kita seperti yang ditulis dalam buku Madame Bokary ini.

MANCHESTER AKU MAI (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Manchester Aku Mai

penulis: Cakang

penerbit: Sindiket Sol-Jah

harga: RM15

muka surat: 104 halaman

penerangan:


Cakang adalah graduan kejuruteraan dari Manchester University. Mati-mati orang kampungnya ingat Cakang pergi sana untuk belajar pasal bolasepak. Pada Cakang, selain EPL, Old Trafford dan Sport City, Manchester ialah Hari Raya yang tak semeriah mana.


Cakang berkongsi pengalaman tinggal di bandar yang mempunyai populasi 512,000 orang di barat daya England dalam buku Manchester Aku Mai ini.

THE LANGUAGE BLUEPRINT


tajuk: The Language Blueprint: With Leadership and Communication Inspiration

penulis: Anwar Bakhari

penerbit: Kembara Ilmu Publication

harga: RM25

muka surat: 195 halaman

penerangan:

truly what separates successful people from unsuccessful people is not the position, the qualification, the management skill, the technical skill but simply the linguistic intelligence. this book inspiringly explains the lessons of linguistic intelligence and language mastery. the language blueprint: with leadership and communication inspiration is the language blueprint for individuals who want to step on their road to profound mastery and success.

Thursday, May 29, 2014

SANCTUARIA (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Sanctuaria

penulis: Syaz Johar

penerbit: Fixi

harga: RM19.90

muka surat: 300 halaman

blurb:

"Satu kampung ni tau pasal tempat tu. Orang-orang kat situ buat ajaran sesat. Sembah patung, sembah api, minum air kaki orang, seks liar, hisap dadah, sumbang muhrim, macam-macam lagilah kerja setan yang dorang buat."
"Mana Pakcik tau semua ni? Pakcik pernah pergi sana, ke?"
"Tak."
SANCTUARIA (baca: sang-tu-a-ria) membuka misteri satu kelompok manusia yang ingin mencari pegangan hidup yang lebih baik di satu dunia yang baru. Hidup yang lebih bebas dan bertoleransi. Tiada agama yang mengekang dan melarang. Tiada bangsa yang menang. Semua hidup dalam satu ideologi yang sama. Semuanya satu: Satu Sanctuaria.

AWAN (TIADA DALAMA STOK)


tajuk: Awan

penulis: Syafiq Aizat

penerbit: Fixi

harga: RM21.90

muka surat: 385 halaman

blurb:

Sambungan novel bestseller AJAIB.
Budak ajaib — aku suka panggil Izaq begitu sebab dia ada deria keenam. Dia pernah cakap yang dia bagaikan bintang, aku pula bagaikan awan, Kami bersahabat baik, kawan rapat, BFF - labelkan apa saja tentang bersahabatan kami (asalkan bukan gay couple).
Namun siapa yang sangka, bintang akan berhenti dari bersinar, sedangkan awan terpaksa berarak lalu membelah waktu?
Disebabkan deria specialnya itu, dia terpaksa mengharungi perjalanan hidup yang matang pada usia yang masih muda. Dia perlu kuat untuk melawan segala yang mengganggunya, lebih-lebih lagi apabila entiti itu kerap hadir mengingatkannya supaya 'jangan percaya'.
Tapi... jangan percaya kepada siapa?

40 (TIADA DALAM STOK)


tajuk: 40

penulis: Arif Zulkifli

penerbit: Fixi

harga: RM15

muka surat: 188 halaman

penerangan:

40 cerpen oleh seorang pemuda yang rajin. Setiap cerpen diilham oleh judul 40 novel Fixi (Bahasa Malaysia).
Cetakan Terhad. Hanya 1,500 unit.

Monday, May 5, 2014

BONEKA RUSIA GUIDO (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Boneka Rusia Guido

penulis: Wan Nor Azriq

penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia

harga: RM20

muka surat: 130 halaman

blurb:


Tahun 1999 merupakan waktu yang mencabar ekonomi dan politik Negara Malaysia, dan pada masa ini juga, seorang remaja berusia 13 tahun bernama Chairil Gibran telah menjeratkan dirinya dalam permainan kuasa seorang pemimpin terkenal – Tuan Megat Guido. Chairil bersama-sama emaknya, baru saja berpindah ke sebuah apartment di Kuala Lumpur, dan tanpa disedarinya, dia telah menjadi jiran kepada kembar Tuan Megat Guido yang mungkin seorang novelis terpinggir dan juga pemain boneka. Semuanya diceritakan oleh Chairil kepada narator novel ini dan mereka sama-sama terperangkap dalam rangkaian peristiwa aneh dan menakutkan; pencuri boneka yang bertukar menjadi agar-agar hijau apabila dilanggar, penjual ais krim yang berceramah tentang falsafah dan lukisan serta pengembaraan satu malam ke hujung dunia.
Novel ini menampilkan susunan dan struktur yang terdiri daripada satu perenggan sahaja kerana segala-galanya telah terperangkap dalam ruang minda si pencerita, Hogarth sehingga dia tidak dapat lagi membezakan dialog dengan naratif.

D.U.B.L.I.N. (TIADA DALAM STOK)


tajuk: D.U.B.L.I.N.

penulis: Wan Nor Azriq

penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia

harga: RM20

muka surat: 155 halaman

blurb:

"Dublin. Saya selalu merasakan ia adalah tempat bermula dan berakhir semua tradisi kesusasteraan. Bagaikan sebuah dunia di dalam dunia ini. "
Maka, di dalam diari seorang pengarang uzur bernama Encik H, kita turut menemui sebuah cerita di dalam cerita. Bermula dengan ucapannya di kedutaan Ireland yang mendedahkan tradisi berjalan kaki sebagai suatu seni penulisan, dia kemudian membawa kita ke tengah konflik antara dirinya dengan pembantu penyelidik bernama Anita. Hubungan antara Encik H dan Anita bakal menentukan kesudahan kepada konspirasi perisikan D.U.B.L.I.N dan mungkin menyelamatkan Encik H daripada kehancuran.

karya ini mendapat tempat pertama bagi ketegori kumpulan novel, Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH

SERANGGA DI DALAM KEPALA (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Serangga di Dalam Kepala: Kumpulan Cerpen

penulis: Roslan Jomel

penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia

harga: RM25

muka surat: 225 halaman

keterangan:

Sepuluh cerita aneh yang bakal mengusik imaginasi pembaca. Malam dan siang, manusia bagaikan baru terjaga di tengah-tengahnya. Bermula dengan Serangga di Dalam Kepala sehingga Cinta daripada Barang Buangan, atmosfera hidup berubah serta merta dalam sedetik. Watak utamanya terperangkap secara misteri di dalam alam yang bersimpangan. Mahu tidak mahu mereka harus menemui pembaca untuk berkongsi masalah dan cerita masing-masing. Ciptaan alam maya ini sesungguhnya suatu keajaiban yang lebih luar biasa mengatasi magis dari kejadian pelik seharian. Sementara manusia itu sendiri memiliki cerita yang tidak terungkai oleh taakulan biasa.

BALADA PYANHABIB (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Balada Pyanhabib

penulis: Pyanhabib

penerbit: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia

harga: RM25

muka surat: 178 halaman

blurb:

Pyanhabib yang kadang menyelit, kadang menyerangguh, kadang menyelinap, kadang menyelusup di antara kita.

DIAGNOSIS (TIADA DALAM STOK)


tajuk: DIAgnosis

penulis: Dr. Anwar Fazal, MD; Dr. Aizzat, MD; Dr. Azah, MBBS

penerbit: Dubook Press

harga: RM20

muka surat: 142 halaman

blurb:

kalau mahu jadi DOKTOR sebab mahu:

1) kaya
2) begaya
3) 'glamour'
4) rasa 'superior'

lupakan serta merta. kuburkan cita-cita mahu jadi doktor segera. masih banyak kerjaya lain yang dapat berikan kamu semua di atas, bukan kerjaya kedoktoran.

ini kerjaya yang akan buat kamu rasa betapa dengkelnya ilmu manusia dan betapa hebatnya kuasa Dia. ini kerjaya yang boleh buat kamu lebih hargai setiap degup jantung manusia kerana ia mampu berhenti tiba-tiba, pada bila-bila masa. ini kerjaya yang boleh buat kamu terpaksa korbankan banyak perkara yang kamu mahu di dunia (antaranya cinta) kerana mahu menyelamatkan nyawa.

maka kerana iti DIAgnosis tercipta untuk memberi inspirasi dan pengajaran bukan hanya kepada doktor, bakal doktor atau semua yang bekerja dalam bidang perubatan tetapi juga disasarkan pada semua lapisan masyarakat.

moga usaha kecil ini Dia terima sebagai saham akhirat. inshaaAllah.

"setiap DIAgnosis itu hakikatnya datang dari DIA. doktor hanya perantara."

selamat membaca.

DARI TANJUNG MALIM KE KLCC (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Dari Tanjung Malim ke KLCC

penulis: Fdaus Ahmad

penerbit: Dubook Press

harga: RM20

muka surat: 227 halaman

penerangan:

Kau tahu macam mana rasanya selama 7 tahun ulang alik Tanjung Malim - KLCC naik bas?

Dalam masa 7 tahun menempuh perjalanan dari Tanjung Malim ke KLCC, aku dah menghabiskan 227 hari semata-mata duduk di dalam bas. Kalaulah ianya perjalanan tanpa henti, maka sudah pasti aku sampai ke bulan. Tapi malangnya aku tak dapat ke bulan, yang aku dapat cuma sebuah buku sebagai kenangan.

SEKOLAH BUKAN PENJARA UNIVERSITI BUKAN KILANG (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Sekolah Bukan Penjara Universiti Bukan Kilang

penulis: Zul Fikri Zamir

prakata: Faisal Tehrani

penerbit: Dubook Press

harga: RM20

muka surat: 209 halaman

penerangan:

“…apalah guna sekolah-sekolah didirikan; kalau tak dapat mengajarkan yang mana benar, dan yang mana tidak…” – Praemodya Ananta Toer

Pengarang himpunan esei di tangan saudara ini merupakan anak muda musim monsoon. Saya menjamin ia anak muda yang bercakap serupa bikin. Zul Fikri Zamir bukanlah anak muda yang kecanduan al Ghazali. Beliau mengenal ilmu dan mengetahui ia harus diamal.

MAAF AKU BUKAN LAGI LEON TROTSKY KAMU SEMUA (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Maaf Aku Bukan Lagi Leon Trotsky Kamu Semua

penulis: Lucius Maximus

penerbit: Dubook Press

harga: RM25

muka surat: 192 halaman

penerangan:

Buku ketiga dari penulis ‘Cerita Piala Dunia’ dan ‘Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia’

Maaf Aku Bukan Lagi Leon Trotsky Kamu Semua bukan sahaja judul buku terpanjang dalam barisan terbitan DuBook Press, tetapi merupakan buku ketiga dari penulis sulung DuBook Press, Lucius Maximus. Buat pertama kalinya sejak Cerita Piala Dunia dan Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia, Lucius Maximus meninggalkan genre penulisan sukan dan sebaliknya menyentuh hal politik, keagamaan, muamalat dan hal-hal semasa.
Artikel-artikel dalam Maaf Aku Bukan Lagi Leon Trotsky Kamu Semua adalah antara artikel terpilih dari blog beliau bernama Trankuiliti Tronoh yang aktif dari tahun 2007 hingga 2012. Kesemua artikel disusun mengikut tarikh ianya diterbitkan, sekaligus memberi para pembaca peluang menyelami perkembangan corak penulisan Lucius Maximus.

BUKAN KITAB RUMI 2: DAPATKAN EX KEMBALI (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Bukan Kitab Rumi 2: Dapatkan Ex Kembali

penulis: Rumi

penerbit: Dubook Press

harga: RM20

muka surat: 103 halaman

penerangan:

AMARAN
orang perempuan diharamkan membaca buku ini.

p/s: tapi nak beli boleh je...

Aku tahu putus cinta itu pedih. Nak-nak lagi kau tak tahu kenapa si dia tinggalkan kau pergi. Jadi, khatamkan kitab ini, dan pergi dapatkan cinta hati kau itu kembali. Pergi!

PEDAGOGI BAHASA TERTINDAS (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Pedagogi Bahasa Tertindas

penulis: Zul Fikri Zamir

penerbit: Dubook Press

harga: RM20

muka surat: 136 halaman

penerangan:

dari penulis best seller Sekolah Bukan Penjara Universiti Bukan Kilang.

dan pengerusi Teach For The Needs, sebuah organisasi bukan kerajaan berteraskan pendidikan.

“Jiwa umpama lampu kaca, dan pengetahuan ialah cahaya (yang memberi api), dan hikmah Tuhan ialah minyaknya. Sekiranya ia menyala, kamu hidup. Sekiranya ia padam, kamu mati.” (Ibnu Sina)
Bab 3, 2015, Surat Zulfa kepada Wildya.

Sunday, May 4, 2014

LA ADRI (TIADA DALAM STOK)


tajuk: La Adri

penulis: Zahiruddin Zabidi

penerbit: Dubook Press

harga: RM17

muka surat: 121 halaman

penerangan:

berkata aku tidak tahu adalah sebahagian dari ilmu.

ilmu itu ada tiga bahagian:
kitab yang berbicara, sunah yang berdiri tegak dan la adri (aku tidak tahu).

Saturday, April 12, 2014

TUMIT AKILIS DAN LAIN-LAIN ESEI


tajuk: Tumit Akilis dan Lain-lain Esei

penulis: Khalid Jaafar

penerbit: IKD

harga: RM35

muka surat: 326 halaman

blurb:

Khalid Jaafar dilahirkan di Kampung Paya Lebar, Melaka pada 1955. Melalui pendidikan menengah di Sekolah Menengah Abdul Razak, Seremban sebelum melanjutkan pelajaran ke Institut Teknologi Mara (ITM) Shah Alam dalam bidang sebaran am. Kemudian bertugas di Business Times, New Straits Times Berhad daripada 1982-88, sebelum dilantik sebagai setiausaha akhbar kepada Menteri Pendidikan ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau kekal sebagai setiausaha akhbar kepada Anwar sehingga 2 Seteptember 1998. Khalid dilantik pula sebagai ketua pengarang akhbar Parti Keadilan National (KeADILan), Berita keadilan daripada 2000-2002 sebelum menjadi penerbit, sekaligus penulis dan kolumnis majalah Siasah. Beliau adalah Pengarah Eksekutif di Institut Kajian Dasar (IKD) sejak 2000.

"Khalid Jaafar adalah seorang pemikir yang cuba berkecimpung dalam bidang politik, bukan sebaliknya. Daya godaan politik ke atas kaum pemikir bukannya sesuatu pengalaman luar biasa. Malahan politik di tahap unggulnya merupakan "seni segala yang mungkin"..Sikap romantis dan idealis (yang sangat perlu kepada seorang pemikir) wujud di hampir kesemua esei yang dimuatkan dalma TUMIT AKILIS - hasil tulisan singkat beliau." -Eddin Khoo

kandungan:

Kata Pengantar

Bab 1: Agama
- Islam gelap - Islam cerah
- Islam atau sekular
- Mahu jadi buih?
- Neo-taklidisme
- Hallaj dan ISA
- Khutbah songsang
- Khutbah songsang (Lagi)
- Soalan-soalan
- Tumit Akilis
- Hadi perlu ke pusingan kedua
- Ulil Abshar
- Pas-DAP: Pertembungan tamadun?
- Negara Islam
- Inklusif
- Fundamentalis sekular
- Mufti dan Mohabbatein
- Kerana bahasa

Bab 2: Politik
- Malaysia pun boleh?
- Dehumanisasi polis
- Politik sebagai dharmaksetre
- Mai dan Too
- BA menunggu hari
- Politik bawah angin
- Penjuru-penjuru
- Ekonomi, bahlul!
- Politik rasional dan terbuka
- Tian 
- Politik tinggi
- Bersunat
- Sekali bererti..
- Labirin politik
- Ranjau Jangka Panjang
- BEBAS! Itu nombor yang wahid

Bab 3: Terorisme & Perang
- Yazid Sufaat
- Hambali
- 911
- Sial kau Saddam
- Baghdad
- Perang
- Kenapa dunia benci Amerika?
- Hambalisme

Bab 4: Anwar lawan Mahathir
- Hadiah Nobel
- Apa itu Reformasi?
- Isu ideologi sudah using
- Perkahwinan
- Lee Kuan Yew dan Anwar
- Jabal Tariq atau busut pasir?
- Sekutu Bush
- Siapa pilih PM?
- Sejarah berulang
- Patriot Dengan Pengkhianat
- Yang Halal dan yang Haram
- Antara Syurga dan Neraka
- Mahathir lawan Pokemon
- Ide sebagai kekuatan
- Malaysiakini dan Soros
- Nyanyian Angsa

Bab 5: Lain-lain Esei
- Perpecahan yang produktif
- Naratif
- Hanya tanda Tanya
- Negara Sifar
- Burung unta
- Dzaiddin sebagai Hamlet
- Chandra dan Krishna

Pascatulis
Matinya Akilis
Catatap penutup

JALAN PERHAMBAAN


tajuk: Jalan Perhambaan

terjemahan atas The Road to Serfdom

penulis: F. A. Hayek

penterjemah: Al-Mustaqeem Mahmood Radhi

penerbit: IKD

harga: RM40

muka surat: 264 halaman

blurb:

“Buku ini telah menjadi sebuah karya klasik tulen: bacaan wajib untuk setiap orang yang benar-benar berminat dengan politik dalam pengertian paling umum dan paling tidak partisan.” – Milton Friedman

“Buku ini patut dibaca oleh semua orang. Tiada gunanya mengatakan bahawa sebahagian besar orang tidak berminat dengan politik; isu politik yang dibincangkan oleh Dr Hayek ada kena mengena dengan setiap seorang anggota masyarakat.” – The Listener


kandungan:

Prakata
Pengenalan
Bab:
1- Jalan yang telah ditinggalkan
2- Utopia Agung
3- Individualisme dan Kolektivisme
4- Perancangan “tidak terhindarkan”
5- Perancangan dan Demokrasi
6- Perancangan dan Kedaulatan Undang-undang
7- Kawalan Ekonomi dan Totalitarianisme
8- Siapa,ke atas siapa?
9- Jaminan Ekonomi dan Kebebasan
10- Mengapa yang jahat dapat naik
11- Berakhirnya Kebenaran
12- Akar Sosialisme bagi Nazisme
13- Totalitarian di Sekitar Kita
14- Antara Realiti dan Ideal
15- Masa Depan Tatanan Dunia

Thursday, April 3, 2014

HORROR STORIES (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Horror Stories

penulis: Tunku Halim

penerbit: Fixi Novo

harga: RM24.90

muka surat: 428 halaman

blurb:


Over 15 years in the making, this is a mid-career retrospective by Malaysia’s prince of darkness Tunku Halim.
Contents:
Intro 
Biggest Baddest Bomoh (1997)
Night of the Pontianak (2001)
Haunted Apartment (1997)
A Labor Day Weekend (2001)
The Rape of Martha Teoh (1997)
Mr Petronas (1999)
Four Numbers for Eric Kwok (1999)
Plane Load (2007)
44 Cemetery Road (2007)
The Width of a Circle (1997)
Gravedigger's Kiss (2007)
Malay Magick (2001)
The Laughing Buddha (1997)
Mr Insurance Man (1997)
Strangling the Soul (1999)
Ladiah (1999)
The Woman who Grew Horns (2001)
Watching the Doll (1997)
A Sister's Tale (1999)
This Page is Left Intentionally Blank (1999)

biodata penulis:

Tunku Halim  was born in 1964. He lives in Australia but is a frequent visitor to his country of birth, Malaysia. He has worked as a corporate lawyer in Kuala Lumpur and an IT lawyer in Sydney.
He has his own publishing company and is interested in design and environmentally-friendly urban development. His previous books include the short-story collections The Rape of Martha Teoh & Other Chilling Stories (1997), BloodHaze: 15 Chilling Tales (1999) and The Woman Who Grew Horns and Other Works (2001); the novels Dark Demon Rising (1997) and Vermillion Eye (2000); and the novella Juriah's Song (2008). His non-fiction books include A Children's History of Malaysia (2003) and a biography of his late father Tunku Abdullah — A Passion for Life (1998). 

LAUTAN DI HUJUNG LORONG (THE OCEAN AT THE END OF THE LANE) (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Lautan di Hujung Lorong

terjemahan The Ocean at the End of the Lane

penulis: Neil Gaiman

penterjemahan: Adib Zaini

penerbit: Fixi Verso

harga: RM24.90

muka surat: 250 halaman

penerangan:


Terjemahan Bahasa Malaysia pertama untuk penulis bestseller antarabangsa Neil Gaiman
Segala-galanya bermula 40 tahun lalu untuk pencerita kita apabila penyewa bilik rumah keluarganya mencuri kereta mereka dan membunuh diri di dalamnya, mengganggu kuasa purba yang tidak patut diganggu. Makhluk ghaib dari dunia lain terbebas, dan ia akan merampas segala benda milik pencerita kita semata-mata untuk terus kekal hidup: ada kengerian primitif di sini, dan ancaman yang terbebas – di kalangan keluarganya dan daripada kuasa-kuasa yang telah berkumpul untuk memusnahkannya.
Pembelanya hanyalah tiga orang perempuan, yang tinggal di ladang di hujung lorong. Yang paling muda mendakwa yang kolam itiknya ialah sebuah lautan. Yang paling tua pula masih mengingati Big Bang.

KACAU (TIADA DALAM STOK)


tajuk: Kacau

penulis: Ariff Adly

penerbit: Fixi

harga: RM19.90

muka surat: 328 halaman

blurb:


“Syira? Syira! Ajim, mana Syira?!” teriak aku.
“Dia ada sebelah aku tadi, tapi lepas blackout tu aku…” Al terhenti. Matanya memandang ke atas. “Oh my god!! Sana!” Al menunjuk ke arah Syira yang sedang bergayut pada lampu chandelier, masih cuba memanjat.
“Someone do something! Bawak dia turun! Fiq! Jimie!” Al yang biasanya tenang dalam semua perkara semakin hilang identitinya.
Fiq berlari ke arah Syira dan menariknya dari bawah.
“Hahahahahahahahahahaha!” Syira mengilai melihat Fiq yang terkial-kial menarik kakinya. Aku turut cuba menghulurkan bantuan, tetapi usaha yang dilakukan seperti tidak memberi apa-apa impak.
 “Fiq, on three. Kita rentap sama-sama!” cadang aku.
“Okay!”
 “One, two… three!”