Thursday, September 10, 2015

SURAT-SURAT CINTA YANG TAK TERSAMPAIKAN


tajuk: Surat-surat Cinta yang Tak Tersampaikan

penulis: anonymous/ramai penulis

penerbit: Studio Anai Anai

harga: RM20

muka surat: 128 halaman

Who knew roti telur, teh tarik and
ayam goreng was cod for "I miss you"?
-miss siti britney-

blurb:


Bill Moore, 90, tidak dapat membendung air matanya apabila berpeluang membaca kembali sepucuk surat cinta yang dia pernah karang kepada kekasihnya, Bernadean Gibson, ketika beliau berkhidmat sebagai seorang askar ketika Perang Dunia kedua, 70 tahun nan lalu.

"Saya fikir, surat itu sangat special buat ibu, dan dia selit di dalam sampul rekod vinil itu dengan niat hendak menjaganya baik-baik, lama selepas itu dia pun terlupa, lalu dia jual rekod vinil itu kepada pemborong barangan lusuh, dan begitulah seterusnya…” ujar anak perempuan pasangan berkenaan, “…sehinggalah Makcik Ilene Ortiz dari Colorado membeli rekod vinil terpakai itu dan menjumpai surat bapa kepada ibu terselit di celahnya. Oh, how sweet!!!"

Tetapi, buku ini bukan kisah perjalanan surat cinta Bill Moore kepada Bernadean Gibson. Dan bukan juga buku tentang pengembaraan Ilene Ortiz untuk mempertemukan surat cinta yang dia jumpa itu dengan pemiliknya. Bukan!

Buku ini mengandungi 51 pucuk surat cinta yang terpilih daripada ratusan surat cinta yang kami terima; ditulis dengan pelbagai rasa untuk pelbagai jiwa, ahaks. Ya, 51 adalah angkat yang ganjil, sama ganjil dan ruwet dengan cinta itu sendiri, dan surat-surat yang ruwet ini memang belum pernah sampai kepada penerimanya lagi. Mungkin, 1 daripada 51 pucuk surat cinta tersebut ditujukan kepada kamu. Manalah nak tahukan...

Well, seperti yang kita tahu, sekurang-kurangnya, surat cinta Pakcik Bill Moore sampai jugalah kepada Makcik Bernadean. Tetapi, bagaimana dengan nasib 51 pucuk surat cinta ini? - jadi, beli dan baca buku ini!

Ok, saya pun nak tulis surat ni... "Ke hadapan Miss Siti Britney, you dah tak ‘roti telur, the tarik, and ayam goreng’ kat I lagi ke?"

No comments:

Post a Comment