Thursday, December 1, 2016

DOWN & OUT DI LONDON & PARIS


tajuk: Down & Out di London & Paris

penulis: George Orwell

penterjemah: Lokman

penerbit: Thukul Cetak

harga: RM30

muka surat: 294 halaman

penerangan:

Down & Out di London & Paris adalah tulisan pertama oleh penulis Inggeris George Orwell, yang diterbitkan pada tahun 1933 dan diterjemah sepenuhnya ke dalam Bahasa Melayu. Ia adalah memoir dalam dua bahagian pada tema kemiskinan di kedua-dua bandar. Bahagian pertama ialah kisah hidup di Breadline di Paris dan pengalaman pekerja kasual di dapur restoran. Bahagian kedua ialah travelog hidup di jalan raya di dalam dan sekitar London dari perspektif tualang, dengan pelabagi perihal jenis asrama yang ada dan beberapa watak-watak itu yang tinggal di margin.

blurb:

pukul 7:00 pagi, rue du coq d'or, paris. kedengaran jeritan-jeritan bengis yang berterusan dari jalan. madame monce yang memiliki sebuah hotel kecil bertentangan dengan tempat tinggal saya keluar ke jalan untuk berkata sesuatu kepada seorang penyewa bilik hotelnya di tingkat tiga. madame monce memakai kasut besar dan rambut putihnya mengurai ke bawah.

madame moce: perempuan murahan! berapa kali sudah aku beritahu, jangan penyekkan serangga di dinding? kau ingat hotel ini engkau yang beli ke? kenapa kau tak boleh buang ke luar macam orang lain buat? 'PELACUR!'

perempuan di tingkat tiga: 'LEMBU!'

No comments:

Post a Comment