Thursday, December 1, 2016

METAMORFOSIS DAN KISAH2 LAIN


tajuk: Metamorfosis Dan Kisah2 Lain

penulis: Franz Kafka

penterjemah: Perewa

penerbit: Thukul Cetak

harga: RM25

muka surat: 133 halaman

penerangan:

Metamorfosis dan Kisah2 Lain adalah novella oleh Franz Kafka, pertama kali diterbitkan pada tahun 1915. Ia telah dipanggil salah satu karya seminal fiksyen abad ke-20 dan dikaji di kolej dan universiti di seluruh dunia Barat. Ia telah dialih sepenuhnya ke dalam Bahasa Melayu sepenuhnya.
Cerita ini bermula dengan jurujual kembara, Gregor Samsa, bangun untuk mencari dirinya berubah (dimetamorfosis) ke dalam, besar salahnya serangga seperti makhluk yang besar. Punca transformasi Gregor yang tidak pernah dinyatakan dan Kafka sendiri tidak pernah memberikan penjelasan. Selebihnya novella tawaran Kafka dengan cubaan Gregor untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru kerana beliau memperkatakan yang membebankan ibu bapa dan kakaknya, yang ditolak oleh makhluk yang menengerikan penuh kutu.
blurb:

Di waktu pagi nan hening, Gregor Samsa bangun dari mimpi buruknya, dia mendapati dirinya bertukar menjadi serangga yang menakutkan. Badannya direbahkan dan merasakan sesuatu yang keras seperti cengkerang di belakang badannya. Jika kepalanya diangkat, dia boleh melihat perutnya yang berwarna coklat serta cembung dan terbahagi pada bahagian yang keras melengkung. Terbahagi kepada tulang rusuk yang melengkungkaku, di atas itulah selimut yang menutup tubuhnya hampir melorot ke bawah. Kaki-kakinya yang banyak, yang sangat kurus jika dibandingkan daripada bahagian tubuhnya yang lain, melambai-lambai tidak berdaya di hadapan kedua matanya. 

"Apa yang telah berlaku?"

No comments:

Post a Comment