Thursday, December 1, 2016

WABAK


tajuk: Wabak

penulis: Albert Camus

penterjemah: Haris Murshidi

penerbit: Thukul Cetak

harga: RM30

muka surat: 399 halaman

blurb:

Peristiwa aneh di dalam cerita ini terjadi pada tahun 1940-an di Oran. Semua orang sependapat yang kejadian luar biasa seperti itu tidak sepatutnya berlaku di tempat itu. Sebab paling utama, Oran adalah sebuah bandar biasa saja, tidak lebih daripada sebuah pelabuhan jajahan Perancis, juga sebagai pusat pentadbiran Perancis di kawasan pantai Algeria.


Rieux tahu cerita ini bukanlah tulisan yang menceritakan kemenangan terakhir. Cerita ini hanyalah satu kesaksian dari apa yang patut dilakukan, dan akan dilakukan lagi dalam perjuangan tanpa henti melawan kejahatan dan serangannya yang tidak henti-henti. Meskipun dibebani kesengsaraan peribadi, oleh orang yang menolak untuk tunduk kepada penyakit (walaupun tidak dapat menjadi wali keramat), namun berusaha sedaya upaya untuk menjadi penyembuh.


Mungkin akan tiba suatu hari, sebagai penderitaan dan pencerahan bagi manusia, wabak akan membangunkan tikus-tikus sekali lagi, dan menghantar mereka untuk mati di sebuah bandar yang bahagia.

penerangan:

Wabak adalah sebuah novel oleh Albert Camus, yang diterbitkan pada tahun 1947 dan kini telah di alih ke dalam Bahasa Melayu, yang menceritakan kisah seorang wabak menyapu bandar Algeria Oran. Ia meminta beberapa soalan yang berhubungan dengan sifat takdir dan keadaan manusia. Watak-watak dalam buku ini, yang terdiri daripada doktor untuk pelancong untuk berhijrah, semua bantuan untuk menunjukkan kesan penyakit itu telah pada penduduk.

No comments:

Post a Comment